Rotoped, alebo cyklotrenažér?
Už pri prvom pohľade na obidva stroje je viditeľný rozdiel medzi klasickým stacionárnym bicyklom (rotopedom) a cyklistickým trenažérom (cyklotrenažérom) v ich dizajne a v konštrukčnom prevedení.
Hmotnosť záťažového kolesa
Cyklotrenažér sa vyznačuje väčším (ťažším) záťažovým kolesom oproti rotopedu:
- hmotnosť záťažového kolesa (zotrvačníka) sa pri cyklotrenažéroch pohybuje zvyčajne od 15 do 30 kg, výnimočne môže byť aj nad 30 kilogramov.
- hmotnosť záťažového kolesa (zotrvačníka) býva zväčša pri rotopedoch od 5 do 12 kg.
Počítač s dispejom
Rotopedy sú vybavené počítačom, ktorý (v závislosti od ceny zariadenia) cvičiacemu pomocou displeja zobrazuje rôzne hodnoty meraných veličín, môžu to byť napríklad: čas cvičenia, rýchlosť, ubehnutá vzdialenosť, spotreba kalórii, pulzová frekvencia, otáčky, kalendár, hodiny, izbová teplota a ďalšie...
Pri rotopedoch s elektronickým ovládaním záťaže má počítač okrem snímania meraných hodnôt aj funkciu elektromagnetického ovládania záťaže.
U cyklotrenažéra nie je počítač vždy súčasťou zariadenia. Pokiaľ aj cyklotrenažér má computer, tento je zväčša vybavený iba základnými funkciami, neovláda sa ním záťaž, neriadi sa ním brzdný systém zariadenia.
Brzdný systém
Pomocou brzdného systému, ktorý brzdí záťažové koleso – zotrvačník, ovládame (nastavujeme) odpor stacionárneho bicykla, alebo ním zabrzdíme zotrvačník.
Rotopedy majú zväčša magnetický brzdný systém, pomocou ktorého ovládame (buď mechanicky, alebo elektronicky – počítačom) záťaž stroja.
Cyklotrenažéry sú zvyčajne vybavené čeľusťovými brzdami, ktorých funkciou je ubrzdenie rotujúceho zotrvačníka (záťažového kolesa).
Voľnobeh
Voľnobeh je funkciou stacionárneho bicykla, ktorá zabezpečuje to, že cvičiaci môže v akomkoľvek momente prestať šliapať do pedálov a pedále sa zastavia nezávislo od pohybu zotrvačníkového kolesa, ktoré rotuje ďalej, aj keď cvičiaci prestal šlapať a pedále sa zastavili.
Rotopedy sú štandardne vybavené voľnobehom, teda športujúci môže svojvoľne hocikedy prestať šliapať do pedálov.
Cyklotrenažéry štandardne nedisponujú voľnobehom. Ak chce cvičiaci prestať šlapať do pedálov, toto je možné až po ubrzdení zotrvačníka pomocou čeľusťovej brzdy. Zotrvačníkové koleso nie je možné zastaviť v ktoromkoľvek momente silou nôh, nakoľko zotrvačník môže mať aj 20 a viac kilogramov a takéto ťažké rotujúce koleso vytvorí pri otáčaní vysokú rotačnú zotrvačnú energiu.
Tvrdenie, že cyklotrenažéry nedisponujú voľnobehom však nie je úplne pravdivé. V súčasnosti niektorí výrobcovia týchto zariadení sériovo vyrábajú niekoľko modelov cyklotrenažérov aj s voľnobehom, aby mohli ponúknuť záujemcom aj takéto neštandardné prevedenie.
Vybrať si klasický rotoped, alebo cyklotrenažér?
Tak na túto otázku neexistuje jednoznačná odpoveď.
Pokiaľ sa rozhodujete nad kúpou jedného z nich, tak záleži na tom, čo od takéhoto zariadenia očakávate.
Klasický rotoped sa vyznačuje určitým komfortom, pokiaľ ide o rotoped s elektronickým ovládaním záťaže, kde odpor nastavujete pomocou tlačítka na displeji. Taktiež pri drahších modeloch si môžte na rotopede nastaviť rôzdne tréningové profily a sledovať na disleji množstvo meraných veličín.
Cyklotrenažér je zase vybavený veľkým záťažovým kolesom, čo si pochvaľujú najmä športovci, ktorí majú radi veľkú záťaž a pokiaľ stroj nemá voľnobeh, tak je potrebné neustále šlapanie bez možnosti “ulievania sa”. Cyklotrenažér je vhodný aj na niekoľkohodinový kondičný tréning určený napríklad pre cyklistov počas zimného obdobia.
Rada na záver
Pokiaľ si plánujete obstarať stacionárny bicykel a neviete či sa rozhodnúť pre rotoped alebo cyklotrenažér, najlepšie bude vybrať sa do fitnesscentra, kde si môžte zatrénovať na obidvoch a na základe porovnania sa môžte rozhodnúť pre to zariadenie, ktoré vám viac vyhovuje.